Thuiswerken wint aan populariteit. Werknemers waren al gewonnen voor het idee en werkgevers zien er ook steeds vaker de voordelen van in. En zo wint het nieuwe werken meer en meer terrein. Maar hoe kan je als werkgever werkzaamheden en personeel op elkaar afstemmen?

Minder kosten voor de werkgever

Werkgevers en werknemers vragende partij zijn om thuis te werken. Wat betekent dit als werkgever? Minder kosten! De lasten voor woon-werkverkeer verlagen, maar je hebt ook minder kantoorruimte nodig. En wat dacht je van het ziekteverzuim? Wanneer een werknemer zich verkouden of grieperig voelt, is hij of zij in zijn eigen omgeving minder geneigd om zich ziek te melden. Flexwerken verhoogt de productiviteit. Diverse studies bevestigden reeds eerder dit inzicht. Er is echter ook een keerzijde aan de medaille…

Keerzijde van de medaille

Dat zogenaamde nieuwe werken is echter niet allemaal rozegeur en maneschijn. Flexwerken kent ook nadelen. Thuiswerkers voelen zich sneller eenzaam en ook heeft niet elke werknemer de discipline om thuis te werken. Daarbovenop is het een stuk moeilijker om belangrijke zaken te bespreken. Een gesprek voeren over een beeldscherm bevordert namelijk niet de leesbaarheid van emoties. Verder vervagen de grenzen tussen privé en werk. Privézaken worden tussen het werken door geregeld en vice versa: kantoorwerkzaamheden worden tijdens het avondeten nog “snel” even afgerond.

Aparte werkruimte in huis

Niet minder vaak kiezen flexwerkers voor een aparte ruimte, een kantoor of aanbouw aan huis, om die scheiding tussen werk en privé groter te maken. Werken aan de keukentafel leent zich immers tot ongewenste afleiding. Zo worden soms zelfs professionele middelen ingezet om die scheidingslijn tussen werk en privé letterlijk op te bouwen. Denk daarbij aan tuinhuizen of aanbouwen die door middel van systeembouw snel aan de woonst gebouwd kunnen worden. Zo creëert de thuiswerker een ruimte met een uitstekende internetverbinding, een ware oase van rust waarin onverstoord thuis gewerkt kan worden.