We hebben er allemaal in ons kleine kikkerlandje, files als we naar ons werk rijden of naar huis gaan na het werk. En het is niet alleen maar druk op de snelwegen, ook in de stad of een dorp kun je minutenlang vaststaan als je via een belangrijke verbindingsweg de snelweg wilt bereiken. Het is een groot probleem dat onlangs alle aanpassingen aan onze wegen alleen maar erger lijkt te worden. En los van de tijd die het kost om in een file te staan, krijgen we ook meer last van stress door de lange files. En te veel stress is ongezond voor lichaam en geest, dat is algemeen bekend.

Project Partnership Talking Traffic

Maar er is hoop, met behulp van de smartphone en big data kan het voor ons automobilisten eenvoudiger te worden om van A naar B te komen. Want het ministerie van Infrastructuur en Milieu is een project gestart, Partnership Talking Traffic genaamd, wat ervoor moet gaan zorgen dat weggebruikers en voertuigen onderweg begeleid en ondersteund worden bij hun weg door het verkeer. Bij het projecten zijn meerdere partijen betrokken, zoals bijvoorbeeld de verkeersindustrie, IT-bedrijven en KPN.
Een van de problemen die met behulp van dit systeem deels kunnen worden opgelost, zijn de files waar we met zijn allen iedere dag weer in zitten. Met behulp van de smartphone en Big data is er een kans dat het fileleed veel minder zal worden. Juist die smartphone is een middel dat ook wordt ingezet om dit probleem op te lossen omdat zo goed als iedereen tegenwoordig wel een smartphone heeft met internetverbinding. Dat komt onder andere door de relatief lage tarieven waarvoor je tegenwoordig al een mobiel internetabonnement kunt afsluiten. Er is veel concurrentie tussen de verschillende sim only providers waardoor je tegenwoordig voor weinig een snel mobiel abonnement met toegang tot internet kunt afsluiten.

Slimme verkeerslichten

Een ander facet wat met behulp van Project Partnership Talking Traffic wordt onderzocht is, het beter afstemmen van de verkeerslichten op het verkeer. Zo zal het wellicht binnenkort tot het verleden behoren dat een automobilist midden in de nacht moet wachten voor een rood verkeerslicht terwijl er verder niemand op de weg is. Ook zullen de verkeerslichten beter kunnen inschatten op welke weg op een kruispunt het meeste verkeer moet doorstromen, enz. Want iedereen vraagt zich tegenwoordig weleens af waarom het verkeerslicht zo lang op rood staat als er van geen enkele kant verkeer aan komt rijden. Zo zijn er in het verkeer wel meer verbeteringen mogelijk die door het verzamelen van veel data en het gebruik van smartphones doorgevoerd zullen gaan worden in de nabije toekomst.